Formandens beretning 2001

 

Bestyrelsen, som blev valgt ved sidste års generalforsamling og som konstituerede sig ved første bestyrelsesmøde i juni bestod af:

 

Bent Knaur, sekretær

Arne Holm, kasserer

Peter Adolphsen, u.p.

Clarissa Crone, næstformand,

og jeg selv som formand.

 

Bestyrelsen har afholdt tre ordinære møder: I juni sidste år og februar og maj dette år. Desuden har der været et par mindre møder til behandling af aktuelle sager.

 

De sager, der er blevet behandlede er:

 

·      Vejens tilstand og istandsættelse

·      Vejfesten

·      Nabohjælp

·      Miljøgodkendelsen til Totax

·      Forholdene langs Nyvangsstien

·      Trafikken på Ellekrogen

·      Trafik på Kohavevej

 

 

1.    Vejens tilstand og istandsættelse

 

Den sag, der har optaget bestyrelsen mest i det forløbne år er naturligvis vejens kommende hovedistandsættelse.

På generalforsamlingen sidste år blev det aftalt at bestyrelsen skulle udarbejde et oplæg vedrørende ny vejbelægning, sådan at vejbelægningen skulle kunne gennemføres i år 2001. Fra deltagere i generalforsamlingen blev der ytret ønske om at vejbelægningen skulle være af en "børnevenlig" art, som bl.a. kunne være egnet til rulleskøjteløb.

Der blev gennemført vejsyn i oktober, og efterfølgende har vi haft besøg af en brolægger, som har givet en meterpris på opretning af kantsten.

Vi udarbejdede den lovede redegørelse om overfladebehandling af Ellekrogen. Redegørelsen blev sammen med priskalkulationer for alternative løsninger uddelt til grundejerne i forbindelse med indkaldelse til Ekstraordinær generalforsamling den 29. marts.

 

På den ekstraordinære generalforsamling blev det med 25 stemmer mod 1 vedtaget at iværksætte hovedistandsættelsen med udgangspunkt i den af bestyrelsen foreslåede løsning. Denne består i:

1. Der pålægges tyndasfalt, som er den pæneste og mest rulleskøjtevenlige belægning.

2.   Kantsten oprettes i fornødent omfang

3.   Søllerød Kommune vælges som rådgiver til at forberede opgaven og styre vejentreprenøren

4.   Søllerød Kommune financierer arbejdet og opkræver afdrag incl. renter fra de enkelte grundejere over en 5-6 årig periode.

5.   Desuden blev det pålagt bestyrelsen at sørge for at markeringen af kanten langs parkeringsbanen kan bibeholdes

 

Vi har meddelt Søllerød kommunes vejafdeling denne konklusion i en skrivelse og ved et efterfølgende møde med kommunens sagsbehandler hr. Asgeirsson, hvor Bent Knauer og jeg deltog.

Umiddelbart efter dette møde fremsendte kommunen en skrivelse til grundejerne med forslag til kendelse om vejistandsættelsen. Kendelsen vil blive behandlet med henblik på vedtagelse på et møde i vejudvalget den 28. maj.

 

Med hensyn til fordeling af betalingen fremgik det af de uddelte kalkulationer at bestyrelsen har regnet med en ligelig fordeling mellem de 29 ejendomme. Dette fremgik også af fremlæggelsen ved den ekstraordinære generalforsamling.

Da bestyrelsen bedst muligt skal varetage alle grundejeres interesser, har vi naturligvis drøftet det indgående, hvorledes udgiften bør fordeles. Vi er bekendt med at der i en bekendtgørelse om vejbidrag omtales fordeling efter grundareal, ejendomsværdi, facadelængde og ejendommens benyttelse. Her omtales også at bidrag kan reduceres for hjørneejendomme mod tilstødende veje. Alle disse forhold har vi vejet op mod hinanden, og da vi mener at det er et fælles anliggende at skabe pæne omgivelser på vejen har vi vurderet at en ligelig fordeling vil give det bedste kompromis.

Når jeg nævner disse forhold er det fordi der under høringen på kommunens forslag til kendelse er kommet indsigelser mod fordelingen. Jeg vender tilbage til dette under dagsordenpunktet om vejprojektet, hvor der vil være mulighed for at drøfte spørgsmålet.

 

Da kommunens overslag viste en betydelig højere pris for vejbelægningen end vi tidligere havde udmeldt har bestyrelsen valgt at lægge op til generalforsamlingen at vælge om den oprindeligt besluttede belægning med tyndasfalt skal fastholdes eller om vi skal vælge en billigere løsning med bitumen og skærver. Dette vil blive behandlet på det særlige dagordenpunkt om vejprojektet.

 

2. Vejfest

 

Vejfesten blev også i 2000 en stor succes med 52 deltagere, der hyggede og morede sig under vores nyanskaffede pavilloner for enden af vejen.

Vi takker vejfestgrupen, som bestod af Anne og Michael i nr. 11, Kirsten og Peer i nr. 12, Dorte og Arno i nr. 25 og Pernille og Søren i nr. 30. Vi er meget taknemmelige for den store indsats.

Gå ind på Ellekrogens hjemmeside og se billederne fra festen.

( http://hjem.get2net.dk/ellekrogen)

Gruppen har lovet at fortsætte og vil også arrangere året vejfest. Det er vi naturligvis meget glade for.

 

3.  Nabohjælp

Vi har ikke haft nogen særlige initiativer på tyverisikring- og nabohjælp området i det forløbne år. Men vi fastholder at vi er et nabohjælp-område, og at vi er opmærksomme om hvad der sker i nabolaget og hjælper hinden med at passe på når naboerne er på ferie.

 

 

4 Totax miljøgodkendelse

Som bekendt blev Totax sidste år tildelt en miljøgodkendelse fra Søllerød kommune. I godkendelsen lå der nogle betingelser vedrørende nedbringelse af støjudsendelsen til omgivelserne. Desuden blev det krævet at der i august måned skulle gennemføres en kortlægning af lugtgener.

Fra Søllerød kommunes Miljøafdeling har vi fået bekræftet at kontrolmålinger på Totax har bekræftet at planen vedrørende reduktion af støj overholdes.

Vi har ikke fået nærmere oplysninger vedrørende kortlægningen af lugtgener.

Bent Knauer har hos kommunen forespurgt om der foreligger en risikovurdering på Totax i forbindelse med miljøgodkendelsen.

Vi har fået det svar at der ikke er foretaget en specifik risikovurdering, men at man ikke vurderer at der er særlig kritiske forhold, som ikke er klarlagt, og at Søllerød brandvæsen er velforberedt på en indsats på fabrikken.

 

 

5  Oplag og svineri langs Nyvangsstien:

 

Sagen om forbedring af forholdene i randzonen langs industrikvarteret har ikke bevæget sig meget længere i det forløbne år.

Snedkermester Kjems har fået godkendt sit oplag af materialer på det høje stativ op mod skellet, baseret på at det har været der så længe, dvs. før 1991, hvor den nye lokalplan for industriområdet trådte i kraft.

 

6  Trafiksikkerhed på Ellekrogen

Opsætning af trafikspejl

Vi fik som bekendt afslag på vores anmodning om tilladelse til at opsætte et trafikspejl ved stikvejen midt på Ellekrogen.

Vi har drøftet dette i bestyrelsen, og vi enedes om at tage sagen op igen, når vejbelægningen er på plads. Vi mener at der er mange eksempler på opsætning af spejle rundt om i kommunen, som viser en mindre stiv holdning til dette nu.

 

Opsætning af "Legende børn" skilt

Vi har også igen drøftet opsætning af et "legende børn" skilt ved indkørslen til Ellekrogen. Vi har indhentet priser på skilte, og det viser sig at kan få et skilt for godt 500 kr hos Rådet for Større Færdselssikkerhed. dette kan umiddelbart monteres på standeren til vejskiltet, eller for yderligere 650 kr til en galge, kan det opstilles for sig selv.

Vi mener at dette umiddelbart kan iværksættes uden yderligere myndighedsbehandling.

Et eksempel på et skilt ses på vores nabovej Ellesletten.

 

Forslag om vejbump

Bestyrelsen har modtaget forslag om at genoptage drøftelsen af om vi skal etablere bump på ellekrogen for at nedsætte hastigheden. Forslaget er fremkommet for sent til at blive behandlet som et emne der kan stemmes om på generalforsamlingen, så vi henlægger det til drøftelse under eventuelt.

 

Jeg vil igen opfordre til at beboerne kører forsigtigt på vejen. Vi har - heldigvis - mange børn på vores vej, de kan forglemme sig og komme farende ud fra en indkørsel eller fra en stikvej.

 

8.  Trafikken på Kohavevej

 

I februar foranstaltede vi en underskriftindsamling til forbedrimng af færdselssikkerheden på Kohavevej. Vi fik ca 100 underskrifter.

Indsendt til teknisk udvalg og borgmesteren

God kontakt med Trørød grundejerforening.

Positivt svar fra kommunen: der vil forment blive iværksat et projekt ....

 

9. Bestyrelsens sammensætning

 

Både Bent Knauer og jeg selv har ønsket at træde ud af bestyrelsen. Vi har siddet på de samme poster som hhv. sekretær og formand siden grundejerforeningen genetablering i 1992 og vi vil gerne give plads til nogle af de mange, der er kommet til siden på vores vej.

Såfremt den nye bestyrelse ønsker det vil vi gerne fortsætte som et teknisk underudvalg indtil vejbelægningen er kommet på plads og godkendt.